Home > Intrumente utile > Incoterms


Termeni si conditii Incoterms - livrari marfa



Cost & Freight

> CFR inseamna ca vanzatorul trebuie sa plateasca navlu-ul si costurile necesare pentru aducerea marfii in portul de destinatie convenit , dar riscul de pierdere sau deteriorare a marfii , precum si orice costuri suplimentare cauzate de evenimente care au avut loc dupa ce marfa a fost livrata la bordul navei se transfera de la vanzator la cumparator in momentul in care marfa trece de balustrada vasului in portul de incarcare Termenul CFR implica obligatia vanzatorului de vamuire a marfii pentru export In cazul in care balustrada vasului nu prezinta relevanta cum ar fi in cazul traficului roll-on/roll-off sau containerizat este mai potrivit sa se foloseasca termenul CPT


Cost, Insurance and Freight

> CIF inseamna ca vanzatorul are aceleasi obligatii ca in cazul termenului CFR dar suplimentar , el trebuie sa efectueze asigurarea maritima care sa acopere riscul cumparatorului de pirdere sau deteriorare a marfii in timpul transportului maritim Vanzatorul incheie si plateste contractele de asigurare si plateste prima de asigurare Cumparatorul ia nota ca in cazul termenului CIF , vanzatorul este obligat sa obtina asigurarea pentru acoperirea minima Termenul CIF implica obligatia vanzatorului de vamuire a marfii pentru export In cazul in care balustrada vasului nu prezinta relevanta cum ar fi in cazul traficului roll-on/roll-off sau containerizat este mai potrivit sa se foloseasca termenul CIP


CARRIAGE PAID TO

> CPT inseamna ca vanzatorul plateste fracht-ul pentru transportul marfii la destinatia convenita Riscurile de pierdere sau de deteriorare a marfii , precum si orice alte cheltuieli suplimentare cauzate de evenimente care au avut loc dupa ce marfa a fost predata carausului trec de la vanzator la cumparator in momentul in care marfa a fost predata carausului In cazul in care pentru transportul marfii se folosesc carausi succesivi , riscurile trec de la vanzator la cumparator in momentul in care marfa a fost predata primului caraus Termenul CPT implica obligatia vanzatorului de vamuire a marfii pentru export Acest termen poate fi folosit pentru toate modurile de transport , inclusiv pentru transportul multimodal


Carriage and Insurance Paid

> CIP inseamna ca vanzatorul are aceleasi obligatii ca la termenul CPT dar suplimentar el trebuie sa efectueze si asigurarea pentru acoperirea riscului de pierdere sau deteriorare a marfii pe timpul transportului Vanzatorul incheie contractul si plateste prima de asigurare Cumparatorul trebuie sa ia nota ca in cazul CIP vanzatorul este obligat sa obtina prima de asigurarea pentru acoperire minima Termenul CIP implica obligatia vanzatorului de vamuire a marfii pentru export Acest termen poate fi folosit pentru toate modurile de transport , inclusiv pentru transportul multimodal


Delivered at Frontier

> DAF > inseamna ca vanzatorul isi indeplineste obligatia de livrare in momentul in care marfa a fost pusa la dispozitia cumparatorului , vamuita pentru export , la punctul si locul convenit , la frontiera dar inainte de punctul vamal de frontiera al tarii limitrofe Termenul FRONTIERA poate fi folosit pentru orice frontiera , inclusiv cea a tarii exportatoare De aceea este deosebit de important ca frontiera respectiva sa fie definita in mod precis , indicand in toate cazurile , dupa termenul DAF , punctul si locul Acest termen va fi folosit in primul rand pentru cazul in care marfa este transportata pe calea ferata sau rutier , dar poate fi folosit pentru orice alta modalitate de transport


Delivered Es Ship

> DES > Vanzatorul isi indeplineste obligatia de livrare in momentul in care marfa a fost pusa la dispozitia cumparatorului, la bordul navei , nevamuita pentru import , in portul de destinatie convenit Vanzatorul trebuie sa suporte toate cheltuielile si riscurile legate de aducerea marfii in portul de destinatie convenit Acest termen poate fi folosit numai pentru transportul maritim sau pe apele interioare


Delivered Duty Unpaid

> DDU > Vanzatorul isi indeplineste obligatia de livrare in momentul in care marfa a fost pusa la dispozitia cumparatorului , la locul convenit din tara importatoare Vanzatorul trebuie sa suporte toate cheltuielile si riscurile legate de aducerea marfii in acest loc ( cu exceptia taxelor vamale , a altor taxe si speze oficiale care se platesc la import , precum si a costurilor si riscurilor de indeplinire a formalitatilor vamale ) Cumparatorul trebuie sa plateasca toate costurile suplimentare si sa suporte toate riscurile pentru nevauirea la timp a marfii pentru import In situatia in care partile convin ca vanzatorul sa indeplineasca formalitatile vamale si sa suporte costurile si riscurile aferente , aceasta trebuie mentionata in mod expres in contarct Acest termen poate fi folosit indiferent de modalitatea de transport


Delivered Duty Paid

> DDP > Vanzatorul isi indeplineste obligatia de livrare in momentul in care marfa a fost pusa la dispozitia cumparatorului , la locul convenit din tara importatoare Vanzatorul trebuie sa suporte toate cheltuielile si riscurile legate de aducerea marfii in acest loc inclusiv a taxelor vamale , a altor taxe si speze oficiale care se platesc la import , precum si a costurilor si riscurilor de indeplinire a formalitatilor vamale Acest termen poate fi folosit indiferent de modalitatea de transport


EX WORKS

Produsul si riscurile se transfera cumparatorului , incusiv plata transportului si costul asigurarii de la poarta fabricii vanzatorului


Free Carrier

Franco caraus inseamna ca vanzatorul isi indeplineste obligatia de livrare in momentul in care a predat marfa vamuita pentru export , in grija carausului desemnat de cumparator la locul sau punctul convenit In cazul in care cumparatorul nu indica un punct precis , vanzatorul poate sa aleaga punctul de la locul sau raza teritoriala mentionata unde carausul urmeaza sa preia marfa in custodia sa In cazul in care potrivit practicii comerciale este necesar sprijinul vanzatorului pentru incheierea contractului cu carausul ( cum este cazul in transportul CFR sau aerian ) Vanzatorul actioneaza pe riscul si cheltuiala cumparatorului


Free Alongside Ship

Vanzatorul isi indeplineste obligatia de livrare in momentul in care marfa a fost pusa de-a lungul vasului , pe chei sau pe slepuri , barje sau pe bac , in portul de incarcare convenit Aceasta inseamna ca toate costurile si riscurile de pierdere sau deteriorare a marfii sunt suportate din acel moment de cumparator Termenul FAS implica obligatia cumparatorului de vamuire a marfii pentru export si nu trebuie folosita in cazul in care cumparatorul nu poate sa indeplineasca direct sau indirect formalitatile de export Acest termen poate fi folosit numai pentru transportul maritim sau pe apele interioare


Free On Board

Vanzatorul isi indeplineste obligatia de livrare in momentul in care marfa a trecut balustrada vasului , in portul de incarcare convenit Costurile si riscurile de pierdere si deteriorare a marfii sunt suportate din acel moment de cumparator Termenul FOB implica obligatia vanzatorului de vamuire a marfii pentru export Acest termen poate fi folosit numai pentru transportul maritim sau pe apele interioare In cazul in care balustrada vasului nu prezinta relevanta , cum ar fi in cazul traficului roll-on/roll-off sau containerizat este mai potrivit sa se foloseasca termenul FCA